onsdag 21 maj 2014

Att vara är viktigt

"Det viktigaste är ju att få vara frisk." Eller den här: "Bara barnet är friskt." Hur viktigt är friskheten? Jag vet att man brukar säga att den friske har tusen önskningar och den sjuke en. Jag vill inte på något vis klanka ner på din sjukdomsbild och säga att det inte är något att klaga om. Många människor lever en kamp med sina sjukdomar. Jag har några väldigt nära mig. Men jag tänker, vad är ett liv? Vad ger livet värde? Är det viktigast att vara frisk? Vi strävar ju allt som oftast efter att få det så bra som möjligt. Kanske en slags överlevnadsinstinkt. Hälsa är mer än att vara sjukdomsfri. Kanske reagerar jag på den där frasen "bara barnet är friskt" för det blir som att den som får ett barn med en sjukdom, eller i vårt fall en hjärnskada, inte kan vara lika lyckliga. Att det inte blev perfekt liksom. Men det blir ju det livet man känner till. Och det kan vara lyckligt. Kanske lyckligare. Det spelar ingen roll. Det viktigaste är ju att få vara.

1 kommentar:

F. Timeus sa...

Du är himla vis. (Kan läsas ihop- eller särskrivet.)

Related Posts with Thumbnails