tisdag 22 november 2011

Att få ett läkarintyg när det är helg

Vårt besök blev alltså sjuk. Så pass att hon inte kunde resa vidare som planerat. Hon behövde därför ett intyg från en läkare. Eftersom detta utspelade sig under en helg var det akuten vi vände oss till. Jag gick först in för att anmäla ärendet i receptionen. Man kan väl säga att jag inte blev så väldigt bra mottagen. Vi fick till slut ändå komma in i väntrummet. Där blev jag lätt provocerad av en tavla på väggen med akutens vision. Det var fina ord om vänligt bemötande och god atmosfär. Fina ord på papper finns det gott om. Nog var det en vision. Mitt möte den dagen levde inte upp till orden på tavlan. "Har hon passet och alla papper med sig? Klarar hon verkligen inte av att resa? Ett läkarintyg är väldigt dyrt!" Som tur var satt min vän i bilen, hon var så svag att hon inte orkade stå upp, och slapp höra eländet. På grund av andra olyckor åkte vi hem och återvände på kvällen. Då blev bemötandet av ett annat slag. Det var fint. Vännen fick ett eget rum. Hon blev undersökt av glada sköterskor. En läkare kom in med intyget. Jag fick förklara för läkaren vad panodil var för slags värktablett. Lite lustigt. Hur dyrt tror ni intyget var? 300 kr. Precis som ett läkarbesök. Australien och Sverige har nämligen ett fiffigt avtal som gör att man bara betalar ordinarie pris och resten fixar landet dit. Nu var det så att datorn där man skulle betala inte fungerade. Dom undrade om vi kunde komma nästa dag istället. Haha! På hur många ställen i vårt avlånga land eller på vår runda jord händer det? Den där tilltron till människan. Jag tycker det är härligt! Det var också härligt att det var kvinnan jag träffade i receptionen tidigare på dagen som även jobbade dagen därpå. Mötet denna gång blev mycket bättre. Som en slags revansch. Länge leve sjukvården säger jag! Även om man träffar på ett och annat rötägg, så finns det så många fantastiska människor inom denna bransch!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails