tisdag 3 april 2012

Att bli bekant med CP


Historien fortsätter. Tidigare i detta ämne finns att läsa exempelvis här och här. Röntgenbeskedet visade att Aron har en liten ärrvävnad på vänster hjärnhalva. En skada som nog uppkom i samband med förlossningen. Ni hjärnbevandrade vet att halvorna styr motsatt sida på kroppen. Alltså den vänstra hjärnhalvan styr den högra sidan av kroppen. I nuläget vet vi alltså inget mer än att Aron är stelare i höger ben. Vi vet också att han inte kommit igång med talet. Och jag tror att språket sitter i vänster hjärnhalva. Han har dock god förståelse och kommunicerar mycket på sitt sätt. När man är 2,5 år spelar det inte så mycket roll att man haltar lite när man springer. Eller att man måste lyfta upp armen samtidigt som man springer för att balansera. Ibland tänker jag på när han är 10 år äldre. Då kanske det spelar mer roll. Ibland tänker jag också på hur det varit om det blivit kejsarsnitt direkt. Fast det gör ingen skillnad att jag tänker på det. Skadan finns ju där ändå. Jag tycker det är skönt när människor vet om hur det är. Därför berättar jag gärna när någon vill lyssna. Även om jag fortfarande har svårt att ta ordet CP-skada i mun.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag/ vår släkt blev också bekanta med cp på nära håll för ca 6 år sen när Elliot föddes och fick sin förlossningsskada. (Min systers barnbarn)Han är en underbar kille som gör framsteg hela tiden i sin egen takt. En glädjespridare av stora mått! Stor kram / LS

Anonym sa...

Läser gärna om du vill berätta! styrketankar till er!

Related Posts with Thumbnails