fredag 20 april 2012

Mitt hjärtas skatt och glädje

Det väntas många bebisar i min närhet. Jag känner ett uns avundsjuka. Inte för att jag skulle vilja ha fler barn, just nu i alla fall, utan bara den där känslan. Väntan på barnet. Det nyfödda barnet. Detta under. I samma veva gläds jag åt att mina små barn börjar bli lite större. Deras personligheter blir tydligare och utbytet blir liksom av ett annat slag. Och en väldigt skön detalj är att dom roar sig själv vid kortare stunder. När jag satt i deras rum ikväll och inväntade att dom skulle somna, googlade jag. Som vanligt. "Sluta med napp". "Sluta med blöja". Väldigt mycket när det gäller barns utveckling så handlar det om att man ska vara lyhörd till barnet. Att barnet tar det där utvecklingssteget när det är redo för det. Ändå vill man ju som skynda på. Alternativt skuldbelägga sig själv. Jag kan känna mig osäker. Tänk om jag gör fel? För på ett vis tycker jag att jag platsar i kategorin världens bästa förälder, men rätt ofta känns det som att det nog är mitt fel att dom inte kan det eller det. Mamma i 2,5 år. Typ ingenting. Samtidigt som jag inte kan tänka hur livet var innan. För det känns så självklart att dom finns.

PS. Det där med att sluta med napp och blöja, berätta gärna hur ni gjorde! I nuläget känns det som att det aldrig kommer funka här.

1 kommentar:

Elin B sa...

Angående napp så fick Hilda lämna dem till tomten när hon var tre år. Vi hade pratat om det i flera månader innan så det var egentligen inga problem. Svårt att somna första kvällarna bara. Med Liva hade vi tänkt avveckla nappen i sommar, men vi har ju nämnt det då och då att när man blir tre år så slutar man med napp. Så fick vi höra att Vera Wallebro klippt sönder sina nappar och berättade det för Liva och rätt vad det var en kväll så sa hon själv att hon ville klippa sönder dem. Sagt och gjort, hon grät lite efteråt men inga raseriutbrott eller annat som jag hade väntat mig över att nappen inte fanns mer. Nu är det ca två veckor sedan och hon nämner att hon vill ha den någon enstaka gång, men det har gått helt klart över förväntan! Trevlig helg!

Related Posts with Thumbnails