onsdag 10 februari 2010

Dags att sova kanske?

Började läsa en debatt här på nätet om sovmetoder för barn. Gick in på Anna Wahlgrens hemsida. Buffningar, solfjädrar och mat. Kollade vad fem minuters-metoden egentligen betyder. Blir alldeles matt. Hur många timmar sover egentligen Aron på ett dygn? Ska det vara mer schemalagda sovstunder? Ska han sluta använda napp nu? Jag satt faktiskt först med en post it-lapp och skrev ner lite. Funderade dock på hur det skulle passa in i vårt liv. Dagarna ser ju så olika ut. Vissa dagar, oftast hemma, blir sovstunderna långa och många, andra dagar, när vi är på vift, kortare och färre. Blir det inte stressigt med ett schema då? Jag har varit förälder i knappt 5 månader och är långt ifrån rutinerad. Klart jag kan känna mig liten. Klart man ska ta till sig av erfarenhet. Men hur mycket? Tror vi kör på "en nypa salt-metoden" alternativt "smörgåsbordet-metoden". Hittills känner jag mig nöjd. Aron sover gott. Än så länge. Det är tillräckligt just nu.

2 kommentarer:

Anna sa...

Man blir verkligen helt matt av alla metoder. Skönt att han sover bra! Vi har en svårsövd tjej vissa dagar så jag har läst en del men jag vet inte, man måste nog ändå lära sig sitt barn och hitta sin egen "metod". Så länge ingen har svår sömnbrist så är det ju okej. :)

Familjen Hallman sa...

Kloka människa! Smörgåsbordsmetoden lät bra! Du känner Arre och vet vad som funkar. Ibland blir det galet, men då börjar man om. KRAAAAM!

Related Posts with Thumbnails