tisdag 2 mars 2010

Viktorias rödbetsbröd



3 dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
1 msk olja
1 tsk sirap
6-7 dl vetemjöl
2 dl färska grovrivna rödbetor (var 1 rödbeta för mig)
1 dl solrosfrön

Till pensling:
ägg
ev. solrosfrön

Värm vattnet till fingervärme. Rör ihop det med jästen och tillsätt salt, olja och sirap.
Rör ner mjöl omväxlande med rödbetor och solrosfrön. Arbeta degen tills den släpper från bunkens kanter. Täck över den och låt den jäsa i en halvtimme.
Knåda degen på lätt mjölat bakbord. Forma den till ett bröd. För att få brödet runt och högt, rulla in kanterna under brödet.
Lägg brödet på en plåt med bakplåtspapper, lägg en bakduk över och låt det jäsa i ytterligare en halvtimme.
Pensla brödet och strö ev. på solrosfrön.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirkus 30 minuter (typ 26 minuter i vår ugn)


(från boken "Brödglädje" utgiven av Libris)

5 kommentarer:

S sa...

Vilket coolt bröd! Hoppas jag blir lika huslig som dig en dag.

Miriam sa...

S: Det är du redan.

fia sa...

Vilket snyggt bröd, är det lika gott som fint?

S sa...

Nej Miriam, det är jag inte!

Miriam sa...

Fia: Jag tycker det var jättegott!

Related Posts with Thumbnails