onsdag 16 mars 2011

Hur man beter sig

På onsdagar är det studiehjälp/läxhjälp på skolan jag jobbar. En av lärarna för det var borta idag, så jag fick rycka in istället. En timme extra studietid helt enkelt för kidsen. Jag gick till matsalen för att hämta en bricka med lite enkelt fika som eleverna bjuds på. I matsalen jobbar en trevlig man som flyttat till Sverige för ett par år sedan. Jag balanserade iväg med en överfull bricka. En timme senare kom jag tillbaka med brickan och fikaresterna. Mannen i matsalen tittade på mig och min mage och sa: Finns det ingen annan som kan bära? Jag skrattade och sa att det tydligen inte fanns det. Han suckade och sa någonting om att det var typiskt Sverige. Jag svarade: Jo, det behövs läxhjälp på alla nivåer. Då skrattade mannen och gick in till disken. Omtänksamt och fint. Även om det ofta är så att man ska kunna fixa allting själv. Man som kvinna. Med liten eller stor mage. Att bära en bricka är ju inte så tungt. Men kanske är vikten inte det avgörande. Utan gesten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att det finns omtänksamma personer! Man blir rent rörd./Mor

Familjen Hallman sa...

Håller med!

Anonym sa...

Nä, det är kanske inte vikten i sig, men som höggravid orkar inte kroppen med på samma sätt. Så visst borde fler hjälpa gravida kvinnor med praktiska grejer. Vilken fin man, bra gjort! /Sis

Related Posts with Thumbnails