torsdag 15 december 2011

En kul jul

Jag läste på en blogg som länkade till en annan blogg om att dom lät sitt barn välja ett julgranspynt varje år. Det fastnade jag för! Eftersom vi är en ganska ny familj så är det ett ypperligt tillfälle att skapa nya traditioner. Jag tyckte det lät som gulligt. Saker har en tendens att låta så i tanken. Verkligheten är ofta verklig. Jag gick med barnen till Åhléns efter lunch för att Aron skulle få välja sitt pynt. Han somnade i vagnen. Ett nytt försök gjordes när vi skulle till svärföräldrarna på middag. Hela familjen stövlade in(Elia blev buren) på Åhléns strax före middagstid. Aron är 2 år drygt. Han tjöt av lycka. Jag lyfte honom till pyntet. Direkt tog han tag i en fin uggla. För 80 kr. Jag blev lite skärrad av summan även om han gjort ett fint val. Visade honom att det fanns pynt på olika ställen. Han ryckte ner några i snabb takt. Den ömma modern tog diskret av honom dom. Medan jag stod där med massa julgranspynt i mobiltelefonmodell(julgranskulor verkar kunna se ut hur som helst nu för tiden) så tog sig Aron en runda runt i butiken. När han återvände, efter en nätt jakt av modern, hittade Aron en julgranskula. Mannen, som ville få ett avslut, undrade om Aron ville ha den och han svarade på sitt karaktäristiska "jåå". Det blev en kula helt enkelt. En fin. Det finns vissa tveksamheter till den här traditionen. Först kan man ju undra varför man låter en tvååring välja ömtåliga föremål i butik vid middagstid strax före jul. Finn fem fel liksom. Sedan köper man med den här, jämfört med vad som i övrigt hänger i granen, dyra kulan och hänger upp i sitt hem i ett par veckor. I närheten av 2 små lekande barn. Hur länge håller den? Om nu barnen ska få välja julgranspynt varje år så blir det ju ganska många i granen. Med nuvarande barnaskara blir det typ 35 stycken. Vi får kanske ha en alternativ gran i uterummet. Eller i tvättstugan. Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är gullig tanke. Ikväll klädde vi granen. I vår familj klär man granen den 15:e eftersom detta är ett speciellt datum för oss. Aron klädde nedre delen. Det gör att det är ganska tätt med pynt på vissa ställen, medan andra är rätt glest dekorerade. Återstår att se om pyntet justeras eller ej. Granen passar in hos oss. Här är en salig blandning av det ena och det andra. Här är det långt ifrån perfekt. Igår hade jag besök av mammagruppen. Visst är det kul när folk uppmärksammar eller berömmer hur det ser ut här hemma. För jag bryr mig. Och jag tycker det är roligt med inredning. Men ändå så är det något mer än det som jag vill med vårt hem. Det bästa någon sa igår var "det är så lugnt och skönt här". Atmosfär går inte att köpa på Ikea eller kopiera från ett reportage i Sköna hem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja på, bra det där med att skapa egna traditioner. Det tror jag starkt på. Hos oss har traditionen varit att Mamman köpt en ny julkula varje år och att barnen sedan skjutit sönder den med innebanbybollar ; ) LS

Related Posts with Thumbnails