torsdag 27 oktober 2011

När blir man ledig när man är föräldraledig?

Att andas in lyckan och hinna blunda, för att nästa sekund höra ett skrik och en duns från våningen ovanför. Komma upp och krama ledset barn och försöka trycka undan sitt eget "aj" eftersom jag trampat på en duplobit. För att några minuter senare se mina två barn ligga bredvid varandra på golvet och skratta. Det sköra och starka, vanliga och ovanliga. Måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar, lördagar, söndagar. Ibland behöver jag få gråta litegrann när det känns som att repeatknappen fastnat. Kan hända tar jag en tur ner till tvättstugan för att samla tankarna. Hänger upp kläder med ilskna rörelser. Låter blicken glida över tvättstugan. Ser alla högar. Och där och då kunna känna glädje över alltihop. Det som är vårt liv.

3 kommentarer:

Wildärtan sa...

Mmm, precis så. Stolthet, lycka.. och förfärligt grå vardag emellanåt.

Familjen Hallman sa...

Har alltid tyckt det inte klingar rätt med "föräldraledighet". Man är ju knappast ledig.

Anonym sa...

Du skriver så att jag måste gråta en skvätt. Kram kära syster! /Mary

Related Posts with Thumbnails