onsdag 18 januari 2012

Halva halva

Vad är det som äter upp all energi? Varför ligger man död som en pannkaka i soffan vissa kvällar medan man kan halvsitta upp och skala en apelsin andra kvällar? Det kan ju vara så att förkylning är mindre påtaglig den ena kvällen. Eller att det tar mindre på krafterna att leda barn i att färglägga mönster större delen av dagen istället för att hålla ihop en hel klass själv med allt vad det innebär. Eller så är det den här efterlängtade tillställningen. Det vi väntat på. Undrat när det är dags. Och då plötsligt är dagen här. Kommer hem till dukat bord. Röding på menyn. Svärföräldrarna på besök. Mitt bland röding och potatismos säger min svärmor att hon varit på Åhléns idag. "Det är halva rea-priset nu." Jag tittar på klockan. Försöker andas lugnt. Känner en smygande lycka. Jag vet att det inte är årets nobelpristagare i litteratur som tillkännages men utbrister ändock ett tyst "äntligen"! Svärisarna dricker snabbt upp sitt kaffe-på-maten. Jag försöker verka oberörd. Tar med mig äldste sonen, som med facit på hand kanske både borde följt med och borde stannat hemma. Mysigt på något vis ändå att ha med honom. Svettigt på många andra vis. Han somnade fort när vi kom hem sen. Fin bonus! Vi kommer till butiken. Jag får hålla sonens tempo. I behärskad panik springa fram och förhindra att han river ut ett torn av vinglas. Slänger på måfå ner några förpackningar servetter i kundkorgen. Det är ju så billigt! Vi klarade oss utan extra utgifter. Förutom allt jag köpte då. Rean förenar. Träffade en vän som också uttryckte sin förtjusning över detta fenomen. Sms:ade en annan vän och meddelade att stora fyndartiden var igång. Reashopping må ge tillfredsställelse av tillfällig art, men det tillfället fångar jag gärna. Nu ska jag landa med huvudet på kudden. En stor källa till energi. God natt!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails