torsdag 8 april 2010

Safari på Blå vägen


Igår åkte vi hem efter härliga påskdagar hos mina föräldrar och farföräldrar. Det var jag, syster och våra två kids i en Volvo kombi. Helt plötsligt blev livet så här! Till och med en vovve finns med i bilden även om hon inte var med i bilen den här gången. Längs vägen fanns det strörenar*. Kom då att tänka på en rolig händelse som jag och syster yster var med om för några år sedan. Vi var troligtvis på väg samma sträcka som igår. Vid vägen ser vi några renar, typ kanske 5 stycken. Nästa bil vi möter blinkar vi åt för att varna för renarna som goda medtrafikanter som vi är. Den bilen blinkar tillbaks till oss och vi ser hur dom i bilen ler. Någon minut senare möts vi av en jätteflock med oräkneliga renar. Helt plötsligt kändes vår varning som en fis i rymden. Hur som haver. Igår fick vi oss ett gott skratt när vi tänkte på den där händelsen. Det var ju rent roligt! Den fina bilden är tagen när jag och mannen var på en fjällprommis. Jag gillar hur renarna ställde upp sig som ett luciatåg. Samtidigt vill jag också erkänna att jag var rädd att dom skulle attackera. Det gjorde dom inte.


*=renar som inte är i flock utan lite här och där.

8 kommentarer:

F. Timeus sa...

Visst är det så att renar är det dummaste djuret som finns? Och var du med i bilen från Umeå när Nicholas körde på renen så den tappade hornet? Ja tänk vilka minnen renar kan plocka fram...

Miriam sa...

Fredrik: Japp, jag var med!

Charlotta sa...

jag har aldrig sett en ren! får nog besöka Norr snart så det blir av!

F. Timeus sa...

Jag låg ju och sov i skuffen, så mina minnesbilder är lite vaga av vilka som var i bilen... Men det var en hejdundrandes renresa, det vill jag minnas. Jag trodde den flög över taket, renrackaren.

Miriam sa...

Charlotta: Välkommen hit! Här finns det renar så det räcker och blir över!

Fredrik: Eller flög den över huven? Eller var det hornet som gick av som flög över bilen? Det var en stor händelse hur som. På den tiden.

Anonym sa...

Haha, skrattar åt din översättning av begreppet "strörenar". Ja, kanske behövs översättning, alla läsare är kanske inte vana vid det vilda viltliv vi är vana vid vi lapplänningar :)
/systrus

S sa...

Den där renincidenten med Nicholas, hände den när jag hade fyllt år, månne?

Miriam sa...

S: Yes!

Related Posts with Thumbnails