torsdag 15 april 2010

Täckbytardagen

Idag åker duntäcket ner till förrådet. Insåg att det är täckets fel att jag vaknar tidigt och har svårt att somna om. Varmt, varmt, varmt. Sonens innertäcke ryker också idag. För det borde väl betyda att han är rätt varm om pyjamasen är fuktig när jag lyfter upp honom på morgonen? När jag vet att blöjläckage inte är orsaken. Mannen gav upp det där med duntäcke för någon kväll sedan. Han hade lagt sig, steg upp igen och bytte duntäcket mot vårt gästtäcke. Då kom jag att tänka på ett roligt minne! Det som nu är gästtäcke var mitt täcke i många år. Jag fick det när jag fyllde 6 år. Hade jag alltså önskat mig ett täcke i present då? Intressant. När jag öppnade mitt stora paket på morgonen på min 6-års dag i mina föräldrars säng, blev jag så överlycklig av att se att det var ett polyduntäcke så jag kastade mig baklänges och slog ut med armarna. Råkade då landa med huvudet rakt i tårtan. För att förhindra att detta upprepades ställdes tårtan nere på golvet vid sängkanten. Min bror, som vid detta tillfälle var knapp 2 år, skulle ta sig ner från sängen av någon anledning. Han vänder sig om, hasar sig ner och lyckas kliva i tårtan. Snacka om kryddning på det bakverket! Hände det någon mer incident med tårtan? Minns inte. Täcket var i alla fall värt att slänga sig bakåt för. Med tanke på att det fortfarande, efter alla dessa år, fyller sin funktion. På söndag är det 25-års jubileum.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, dessa minnen... Kanske är det därför jag fortfarande har svårt för grädde och tårta? /Kram från storasyster som inte kladdade i bakverket

Anonym sa...

Ja, det var ett roligt minne. Täckbytardag - vilket fyndigt namn. /F

Anna sa...

Vilken härlig historia! :)

S sa...

Du kanske ska införa täckbytardag på ställa-om-klockan-dagen?

Miriam sa...

S: Smart idé! Vi (läs: mannen) bytte däck på bilen igår. Kan ju slå ihop täckbyte och däckbyte.

Anonym sa...

*haha* Vilket underbart roligt minne!
Du har en jätte-mysig blogg, Miriam!
/Maine

Related Posts with Thumbnails